الإنسانية

الإنسانية

الارتقاء الى المستوى الإنساني


  • إرسال موضوع جديد
  • إرسال مساهمة في موضوع

مسرحية :حديث مع الله

شاطر
avatar
أبو عماد
Admin

عدد المساهمات : 517
تاريخ التسجيل : 20/11/2012
العمر : 62
الموقع : damas

مسرحية :حديث مع الله

مُساهمة  أبو عماد في الإثنين 4 فبراير 2013 - 23:06


نظرا لإنتشار الحروب والمجازر بين أتباع الديانات المختلفة فقد قررنا نحن نيوترال عبد المادة تشكيل لجنة لتقصي الحقائق والحديث مع الإله مباشرة للوقوف علي أصل المشكلة ومحاولة حلها

في تمام الساعة العاشرة صباحابتوقيت أبو الغيط توجهنا نحن نيوترال عبد المادة للقاء الإله في بيته وإليكم أهم مادار في الإجتماع


عند وصولي لمكان الإجتماع أتجهت لمكتب السكرتارية والعلاقات العامة فوجدت رجل يجلس خلف مكتب عليه يافطة تقول الأستاذ جبريل -السكرتارية والعلاقات العامة-

نيوترال- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جبريل- وكاته

نيوترال ـ من أولها كده تشفيف
جبريل- أي خدمة يا أستاذ

نيوترال -أنانيوترال عبد المادة معايا ميعاد مع الكبير
جبريل- أهو عندك متلقح جوه خشله
نيوترال -ممكن تديله خبر إني هنا

جبريل يقوم من علي المكتب متثاقلا وهو يرمقني بنظرة كراهية ويتجه إلي باب خلفه ويفتحه بدون إستئذان ويخاطب شخص بالداخل قائلا له في واحد إسمه نيوترال عايز يقابلك

صوت بالداخل- أنا مش منبه عليك يابن الكئيبة تخبط قبل ماتخش
جبريل- لامؤاخذة ياكبير
صوت بالداخل - علي العموم حسابك بعدين دخله دلوقت

جبريل - أتفضل ياأستاذ نيوترال



دخلت حجرة كبيرة يتوسطها سرير يرقد عليه شخص عاري تماما وبجواره إمرأة تشبه ميمي شكيب عارية تماما هي الأخري وعلي الأرض يوجد عدد من زجاجات البيرة الفارغة ـمجلات سكس- واقي ذكري مستعمل كما توجد منضدة بجوار السرير عليها مجموعة من الكتب والجرائد إستطعت أن ألمح بعض العناوين أصل الأنواع- عودة الشيخ إلي صباه- مذكرات إعتماد خورشيد-دليلك للهجرة والعمل بأمريكا-أخبار النجوم -أخبار الحوادث وفي زاوية من الحجرة توجد جوزة بها حجر تتصاعد منه رائحة الحشيش

نيوترال- سلام عليكم ياكبير الظاهر إني جيت في وقت مش مناسب

الله ـ لاأبدا يانيوترال أنت تشرف في أي وقت قومي ياولية أتشطفي ورصلنا حجرين

ميمي شكيب تنهض من علي السرير بتثاقل وتبدأ في لم زجاجات البيرة من علي الأرض ثم تمسك بالواقي الذكري وتلقيه في صفيحة للقمامة بعصبية وتتجه للحمام

نيوترال - إيه ياكبير شكلك مش مبسوط

الله - أبدا يانيوترال بس الواحد زهقان شويةخير مش عادتك يعني تسأل عليه

نيوترال ـ مشاغل والله ياكبير

الله - خش في الموضوع يانيوترال

نيوترال ـ ماشي ياكبير الحكاية ومافيها إن في ناس تحت عاملة مشاكل جامدة وكل ماالواحد ييجي يكلم حد فيهم يحطوا إسمك الكريم في جملة مفيدة ويقولوا إنهم بيعملوا كده بناء ا علي أوامر منك

الله- أوامر مني أنا

نيوترال- هما اللي بيقولواQuestion

الله- طب وأنا مالي وأنا مالي

نيوترال- جري إيه ياكبير إنت فاكر نفسك وردة الجزائرية ولا إيه مش أسلوب كلام ده

الله- بقولك إيه يانيوترال حاسب علي كلامك وشوف أنت بتكلم مين:flam:

نيوترال- مقامك محفوظ ياكبير بس الكلام أخد وعطا

الله - ياعم نيوترال الناس اللي أنت بتتكلم عنهم معرفش عنهم حاجة خالص

نيوترال- يعني ماتعرفش حد إسمه موسي

الله-مينQuestion

نيوترال- موسي ياكبير الجدع اللي أنت قابلته في سينا وإديته الوصايا العشر

الله ـياعم نيوترال أنا لا أعرف موسي ولا جاموسة والمرة الوحيدة اللي رحت فيها سينا كنت في شرم الشيخ بغطس بس إيه ياد يانيوترال مزز كده:9: هناك

نيوترال -ياعم سيبك من المزز دلوقت وخلينا في موضوعنا

الله- ماشي كلامك أنت ياعم بهايم أنت ياجبريل يابن الكئيبة تعالي هنا

يدخل الأستاذ جبريل الحجرة مسرعا

الله- إيه ياد حكاية موسي دي ياله

جبريل - أبدا ياكبير

الله ـ أنطق ياد بدل مقوملك أخلي نهارك أسود من زبر الجحش

جبريل- ياكبير الحكاية مش مستاهلة ده واد صايع غز واحد بمطوة في مصر وراح مبلغ فرار وأختفي شوية عن عنين الحكومة ولما الموضوع نام رجع تاني وقعد يسيح ويشرد ويقول إنه قابلك وأنت مضيت معاه عقد علي حتة أرض وشوية أونطة



الله- طب وأنت يافالح يابتاع العلاقات العامة وأنت المخ وأنا العضلات منزلتش ليه بيان تشجب وتستكر هذا الكلام

جبريل ـ ماهو أصل ياكبير

الله ـ أصل إيه ياله أتكلم أحسنلك

جبريل -لما نبقي لوحدنا ياكبير

الله- إتكلم ياله نيوترال مش غريب

جبريل- أنت كنت ساعتها ياكبير في المستشفي بتعمل العملية إياها ومحبتش أزعجك

الله ـ خلاص خلاص جتكم القرف في أشكالكم روح أترزع علي مكتبك

تخرج ميمي شكيب من الحمام عارية تماما وهي تتمتم بأغنية ياطالعة من باب الحمام وكل خد عليه خوخة

الله- ينظر لها بقرف- أتسدي ياولية خلينا نعرف نتكلم مع الرجالة

نيوترال ـ طيب ويسوع ياكبير

الله ـ ويطلع إيه ده راخر

نيوترال- يسوع ياعم الآب مبلاش اللون ده معانا ولانسيح قدام المدام

الله - بقولك إيه يانيوترال أنا مبخفش غير من اللي خلقني قول اللي عندك

نيوترال ـ إبنك ياعم كازانوفا

تنتبه ميمي شكيب فجأة للحوار
وكمان مخلف من ورايا ياناقص ياواطي والله مانا قعدالك في البيت دقيقة واحدة بعد كده

الله - أتلمي ياولية وخلي يومك يعدي علي خير وبعدين إبني إزاي يعني ماأنتي عارفة البير وغطاه

نيوترال- ياجماعة صلوا علي النبي مش كده

الله ـ حاجة تحرق الدم يانيوترال ياخويا إيه بقي حكاية سي يسوع ده راخر

نيوترال- أنا اللي جاي أعرف منك

الله - أنت ياعم بهايم أنت ياجبريل الزفت

يدخل جبريل الحجرة مهرولا

الله - إيه حكاية يسوع إبني دي ياله

جبريل - أبدا ياكبير دي حكاية قديمة

الله - ممكن أعرفها يابن القديمة

جبريل الحكاية ومافيها إن في بت غلبانة ومنكسرة واحد ضحك عليها وغواها ولما أتزنقت قدام أهلها قالت إن الواد يبقي إبنك والواد لما كبر الموضوع كبر في دماغه وقعد يهرتل ويقول أبي الذي في السماوات وكلام فاضي زي ده

الله- وطبعا سيادتك كنت نايم علي ودانك مجتش قولتلي ليه ياله

جبريل - ماهو ساعتها حصلت المشكلة اللي بالي بالك مع الواد بعلزبول الخدام ومرضتش أضايقك

الله ينظر بقرف لميمي شكيب- مع الخدام يافاجرة:mad2:

ميمي شكيب ترد بلا مبالاة-
إيه اللي رماك علي المر اللي أمر منه

الله- بس أخرسي كلم القحبة تدهيك وتجيب اللي فيها فيك

الله- أجري ياد أترزع علي مكتبك وأنتي ياولية أفتحيلنا قزازتين بيرة وأبصميلنا حجرين خلينا نوجب مع الراجل اللي جاي من أخر الدنيا

نيوترال- كلك واجب ياكبير

الله - كمل يانيوترال

نيوترال- طب ومحمد ياعمنا

الله - وده راخر إبني برضه

نيوترال- لا بس هو بيقول إنك بعتله الأستاذ جبريل حتي بالأمارة حضنه في غار حراء

الله- الله الله وكمان شاذ جنسيا أنت يابن الشاذة تعالي هنا

جبريل- أفندم ياكبير

الله- أنت مش ناوي تبطل الداء المهبب ده ياله

جبريل- في إيه بس ياكبير

الله- إيه ياد موضوع محمد والغار والأحضان

جبريل- ياعم نيوترال أنت جاي تقطع عيشي النهاردة ولا إيه:emb:

نيوترال- ياعم أنا بقول اللي سمعته

جبريل- الحكاية ومافيها ياكبير إن الجدع رمي بلاه عليه والموضوع كبر معاه وشعشعت في دماغه وعمل فيها التوت فروت

الله- يعني موضوع الغار والحضن والكلام ده

جبريل مقاطعا- إشاعات إشاعات إشاعات

ميمي شكيب تمسك بالجوزة وهي تغني- أحمد حلمي وعايدة أخوات صباح الفل يانيوترال

نيوترال- صباح العسل يامعلمة

الله- أمشي ياد أنجر من هنا

نيوترال مناولا الجوزة لله- خش عليه خش وألعب تحت الدش روق ياكبير مش مستاهلة

الله يسحب نفس عميق من الجوزة ويكتمه في صدره ثم يخرجه تدريجيا من نخاشيشه-
بص يانيوترال أنا كل العالم اللي أنت ذكرت أسماءها دي ماليش أي علاقة بيهم ومعرفش عنهم أي حاجة

نيوترال بإستغراب - ولا واحد منهم

الله- ولا الدموع

نيوترال- صادق ياكبير يعني لافي طوفان ولا أرض ميعاد ولاحمل بلا دنس ولاقيامة ولا إسراء ومعراج

الله - كله في الهجايص

الله - بقولك إيه يانيوترال

نيوترال- أيوه ياكبير

الله- أنت شكلك إبن بلد وواد صايع ولافف ماتيجي تشتغل معايا

نيوترال- أشتغل إيه ياكبير

الله- تمسكلي العلاقات العامة بدل إبن الكئيبة اللي شكله هيحبسني في الأخر بغباوته

نيوترال- معلهش ياكبير مش هقدر أنا شغال ومستريح في شغلي

الله -هدفعلك بالدولار يانيوترال وعلي رأي المثل عملتك وأنا في خدمتك

نيوترال- المسألة مش مسألة فلوس ياكبير

الله -علي العموم خد وقتك وفكر كويس يانيوترال

نيوترال- ماشي ياكبير أستأذن أنا دلوقت

الله -ماشي يانيوترال مع السلامة أبقي عدي

نيوترال- أوامرك ياكبير

AFAF RICHA

عدد المساهمات : 3
تاريخ التسجيل : 19/06/2014

رأي في المسرحية

مُساهمة  AFAF RICHA في الخميس 26 يونيو 2014 - 12:52

فكرة المسرحية هي فعلا للملحدين فقط ...لأن غير الملحد سيضع بلوك على الصفحة ....
أما بالنسبة لي فأنا لا أفضل استخدام الكلام البذيء....لا أعارضه و لكن لا أحبذه ....و أظن أنه من الأفضل عدم استخدامه لأنه قد ينفر الكثيرين , فهو لا علاقة له بالالحاد ...و ليس علينا استخدامه لنثبت أننا ملحدون.....أولنجمل النص و نجعله مضحكا ....لأنه في أغلب الأحيان لا يقوم بهذه المهمة....بل على العكس قد يسيء للنص.....طبعا تعليقي هذا لأن الصفحة مفتوحة و ليست شخصية و يمكن أن يدخل عليها أشخاص مختلفون ...و شكرا للجميع  Basketball
avatar
أبو عماد
Admin

عدد المساهمات : 517
تاريخ التسجيل : 20/11/2012
العمر : 62
الموقع : damas

رد: مسرحية :حديث مع الله

مُساهمة  أبو عماد في الجمعة 8 أغسطس 2014 - 9:10

كلام حكيم ,
  • إرسال موضوع جديد
  • إرسال مساهمة في موضوع

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 24 نوفمبر 2017 - 16:24